museum op 30 juli gesloten

29 juni 2020

Op maandag 30 juli is het Fries Museum gesloten. Die dag wordt een aantal prenten uit de tentoonstelling Escher op reis vervangen. Het onderhoud stond al gepland toen het museum besloot de openingstijden tijdelijk te verruimen wegens de grote belangstelling voor de tentoonstelling. In augustus is het museum wel weer zeven dagen per week open.

De wissel is nodig vanwege de lange looptijd van de tentoonstelling. Omdat Escher zijn prenten doorgaans meerdere keren afdrukte, blijven de tentoongestelde werken hetzelfde. Veel van de nieuwe bruiklenen zijn afkomstig van de Escher Stichting. Ook leent het Fries Museum werken van The National Gallery of Canada. Bijzonder is dat het merendeel van deze prenten geschonken is door George Escher, de oudste zoon van de beroemde graficus. Uit deze collectie worden onder andere Acht koppen (1922), Stilleven met spiegel(1934) en Waterval (1961) getoond.

escher op reis

Het Fries Museum haalt M.C. Escher terug naar zijn geboortestad Leeuwarden. In Escher op reis volg je zijn ontwikkeling van grafisch talent tot wereldberoemd kunstenaar. Met meer dan tachtig originele prenten, circa twintig tekeningen en diverse foto’s en voorwerpen treed je in de voetsporen van de reislustige graficus. Amper elf weken na opening ontving de tentoonstelling vorige week de 100.000ste bezoeker. In verband met de populariteit van Escher op reis raadt het museum aan tickets vooraf online te reserveren.

De tentoonstelling ‘Escher op reis’ wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor ING, het Blockbusterfonds, het Mondriaan Fonds, de Gemeente Leeuwarden, St. Anthony Gasthuis, De Haan Advocaten & Notarissen, Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018, Aegon, Provinsje Fryslân en de BankGiro Loterij.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas, de BankGiro Loterij en Aegon.