leerlingen aan de slag met mata hari-app

30 juni 2020

Vanaf deze week start een onderwijsprogramma van het Fries Museum waarin leerlingen zich verdiepen in het leven van Margaretha Zelle, het meisje achter het icoon Mata Hari. Leerlingen van het middelbaar onderwijs bezoeken de tentoonstelling Mata Hari: de mythe en het meisje en voeren opdrachten uit via een ‘webapp’ op hun telefoon. Zo leren de jongeren op interactieve wijze hoe Margaretha Zelle omging met de dilemma’s in haar leven. Honderden leerlingen bezoeken de komende vier maanden het Fries Museum voor het onderwijsprogramma.

Ruim een half jaar geleden deed het museum een oproep aan onderwijspartners om deel te nemen aan twee brainstormsessies rondom Mata Hari. Onder leiding van Wyb de Boer van Knowledge2018, een gezamenlijk platform van de Leeuwarder MBO- en HBO-kennisinstellingen, is een schat aan ideeën verzameld. Er werden een ‘webapp’ en een lesprogramma ontwikkeld, waarin leerlingen zelf kunnen uitkiezen welke opdrachten ze willen doen. Groepen van het Stedelijk Gymnasium Piter Jelles, CGS Comenius Zamenhof en Lauwers College Buitenpost hebben deelgenomen aan tests van het lesprogramma. Op basis van hun adviezen zijn de opdrachten en de ‘webapp’ verder ontwikkeld. De ‘webapp’ is vanaf vandaag te openen via de onderwijspagina op de website van het Fries Museum.

onderwijsdag

Scholen kunnen naast hun bezoek aan de tentoonstelling ook een verdiepingsproject aan het programma toevoegen. Bijvoorbeeld de rechtszaak opnieuw uitvoeren of het ontwerpen van nieuwe kostuums voor Mata Hari. De leerlingen presenteren de uitkomsten van deze projecten op maandag 5 februari tijdens de speciale Mata Hari-onderwijsdag in het Fries Museum. De dag wordt georganiseerd door studenten eventmanagement van D'Drive van het Friesland College, in samenwerking met het Fries Museum. Die dag vindt ook de Next Mata Hari-verkiezing plaats, als onderdeel van het programma.