bijzondere collectie sits

30 juni 2020

Vanaf 11 maart tot en met 10 september 2017 presenteert het Fries Museum in Leeuwarden een grote tentoonstelling over sits. Glanzend, gebloemd, handbeschilderd katoen uit India dat in de 16de eeuw Europa veroverde. De prachtige patronen voelen vertrouwd en dragen tegelijkertijd een bijzonder verhaal met zich mee. Van rokken, jakken, zonhoeden en streekdracht tot wandkleden en dekens. De tentoonstelling Sits, katoen in bloei neemt de bezoeker mee op een reis van India naar Hindeloopen, Indonesië en Japan.

Sits, katoen in bloei toont de grote variatie aan kleurrijke bloempatronen op rokken en jakken, maar bijvoorbeeld ook op enorme wapenpalempores (spreien met een familiewapen van ruim 3.5 x 2.5 meter). De streekdracht laat zien hoe de sits gekoesterd en bewaard werd. De bezoeker ontdekt de bijzondere techniek van dit ambacht en hoe sits een belangrijke rol speelde in de wereldhandel van de 17de eeuw. Daarnaast wordt in de tentoonstelling duidelijk dat de stof ook nu inspireert tot nieuwe initiatieven op het gebied van handwerk.

exotisch en toch oer-Fries

Zeelieden van de VOC namen sinds 1602 de prachtige katoenen stoffen mee uit India om ze te kunnen ruilen tegen specerijen in Indonesië. Het werd het katoenen goud van de VOC. Al gauw werden de geschilderde bloemen ook populair in Nederland en twee eeuwen later waren ze onderdeel van de Nederlandse streekdrachten. De vrouwenkleding in het Friese stadje Hindeloopen is het meest opvallende voorbeeld.

aandacht voor ambacht

Sits is ambachtelijk, arbeidsintensief handwerk. Het katoen is handbeschilderd met natuurlijke verfstoffen en de motieven zijn zeer gedetailleerd. Het maakproces is fascinerend, complex en tijdrovend. Speciaal voor de tentoonstelling maakt textielontwerpster Renuka Reddy uit Bangalore een reeks proeven die de verschillende stadia zichtbaar maken.

topstukken

Het Fries Museum beschikt over een omvangrijke collectie goed onderhouden sits. Een van de topstukken is een 18de-eeuwse kimono. Omdat Nederland in die tijd als enige toegang had tot Japan, kwam de ‘Japanse rok’ hier in de mode. In die tijd nam ook de populariteit van de sits toe. Zo kwam het dat er in India een kimono met patronen van een Japanse pijnboom gemaakt werd, die vervolgens in Nederland werd gedragen. De kimono is driehonderd jaar geleden beschilderd, maar ziet er nog steeds uit als nieuw. Het laat als geen ander collectiestuk zien dat in de ogenschijnlijk simpele katoenen stof diverse culturen samen komen.
Een ander topstuk is een wandkleed uit de 17de eeuw, de oudste sits in Nederland, met leeuwen, mythische vogels en een rand met amoureuze taferelen.

sits anno nu

In samenwerking met de Textiel Factorij, toont het Fries Museum hoe de sits nog steeds inspireert. Het project van de Textiel Factorij brengt Nederlandse kunstenaars en vormgevers samen met Indiase ambachtslieden. Een aantal van deze kunstenaars presenteert het resultaat van deze samenwerking in deze tentoonstelling over sitsen.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.

beeldmateriaal

Klik hier voor beeldmateriaal.