beladen landschap

beladen landschap: van kiefer tot ristelhueber

Auschwitz, Lampedusa en Aleppo. Plaatsen die in ons collectieve geheugen gegrift staan. Geweld, oorlog en conflict teisteren deze plekken en laten hun sporen na, soms zichtbaar, soms onzichtbaar. Beladen landschap: van Kiefer tot Ristelhueber toont de verbeeldingen van ‘beladen’ landschappen door vijftien kunstenaars. Voor Anselm Kiefer is heel Duitsland als landschap besmet. In de tentoonstelling is zijn werk Bilder-Streit te zien. Met typerende materialen als linoleum, olieverf, zand en jute toont hij zijn behoefte aan een nieuwe Duitse identiteit. Waar Kiefer een zoektocht verbeeldt, legt Sophie Ristelhueber letterlijk de bestaande sporen van conflict vast. Haar werk Fait laat de ogenschijnlijk serene overblijfselen van de eerste Golfoorlog in Koeweit zien. De tentoonstelling is van 4 februari tot en met 4 juni 2017 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

Soms oogt het verbeelde landschap onschuldig en is het de geschiedenis die daar betekenis aan verleent. Met de titel Road to Auschwitz geeft Hannah Collins een ogenschijnlijk rustig landweggetje een sinistere lading. In het werk van Raquel Maulwurf wordt de kijker juist geconfronteerd met een door geweld en conflict verschroeid landschap. Haar tekeningen verwijzen weliswaar naar het verleden, maar zijn ook akelig actueel.

barak
De omgeving van Auschwitz is een van de meest beladen landschappen van Europa. De persoonlijke invulling van Hans en Barbara Citroen nodigt uit om deze iconische omgeving opnieuw te bekijken. De Joodse fotograaf Hans bezocht Auschwitz om onderzoek te doen naar zijn familiegeschiedenis. In het dorp ontmoette hij de daar opgegroeide Barbara. Het echtpaar kijkt met totaal andere ogen naar hun omgeving. Waar Hans een barak voor SS-kampbewakers ziet, ziet Barbara de kampeerboerderij waar zij als schoolkind vakantie vierde.

vluchtelingen
Ook in nieuwe kunstvormen spelen beladen landschappen een rol, zo laat rapper M.I.A. ons zien in Borders. In haar videoclip proberen wanhopige vluchtelingen een hoog hekwerk te beklimmen. Olphaert den Otter stelt in zijn serie Homemade de zelfgebouwde onderkomens van vluchtelingen centraal. De typische blauwe zeilen die op één van zijn schilderijen te zien zijn, kennen we van het recentelijk ontbonden tentenkamp in Calais.

De tentoonstelling Beladen landschap: van Kiefer tot Ristelhueber toont hoe sporen van oorlog en conflict in handen van kunstenaars tot een metafoor voor menselijkheid verworden. In totaal zijn er 67 werken van Francis Alÿs, Armando, Hans Citroen, Hannah Collins, Ori Gersht, Charles Heller en Lorenzo Pezzani, Marcel van Hoorn, Anselm Kiefer, Mathieu Knippenbergh, M.I.A., Raquel Maulwurf, Johan Nieuwenhuize, Olphaert den Otter, Karin Peulen en Sophie Ristelhueber te zien.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.