158.000 bezoekers

alma-tadema, klassieke verleiding meest succesvolle tentoonstelling ooit voor fries museum

30 juni 2020

De afgelopen 4 maanden ontving het Fries Museum in Leeuwarden 158.000 bezoekers voor de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding. Het is daarmee de best bezochte tentoonstelling in de geschiedenis van het museum, dat aanvankelijk 80.000 mensen verwachtte. De bezoekers en ook de (internationale) pers waren laaiend enthousiast. Na Leeuwarden gaat de tentoonstelling nu op reis door Europa. Eerst naar Belvedere in Wenen en vervolgens naar Leighton House Museum in Londen.

Sir Lawrence Alma-Tadema werd geboren in het Friese dorpje Dronryp en groeide uit tot een van de meest succesvolle schilders van de 19de eeuw. Meer dan 80 schilderijen kwamen van over de hele wereld naar het Fries Museum. Samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten vertelden ze over zijn weg naar roem en hoe hij ons beeld van de klassieke oudheid blijvend heeft bepaald. Alma-Tadema, klassieke verleiding was de grootste tentoonstelling gewijd aan zijn oeuvre in de afgelopen honderd jaar.

Kris Callens, directeur van het Fries Museum, blikt tevreden terug op de tentoonstelling: “Alma-Tadema was in zijn tijd wereldberoemd, maar werd daarna vergeten. Het Fries Museum heeft de schilder en Leeuwarden weer op de kaart gezet met deze tentoonstelling. We zijn ontzettend blij met de enorme hoeveelheid positieve (inter)nationale persaandacht, de bezoekersaantallen en niet in de minste plaats de enthousiaste bezoekers. We willen deze kwaliteit behouden voor een breed publiek en geloven dat deze tentoonstelling echt een opmaat is naar Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018.”

succes

Van 1 oktober 2016 tot en met 7 februari 2017 bezochten 158.000 bezoekers de tentoonstelling. Op de oude locatie trok het Fries Museum tot 2013 gemiddeld 50.000 bezoekers per jaar. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling beoordelen met gemiddeld een 8,6. 97% van de bezoekers zou de tentoonstelling aanraden. In de binnen- en buitenlandse media was er volop aandacht voor de tentoonstelling. Het NOS Journaal besteedde viermaal aandacht aan de expositie, de Volkskrant noemde hem ‘magnifiek’, de Britse krant The Guardian vond hem ‘epic’, terwijl het Italiaanse La Stampa ‘magistrale’ gebruikte. Het veelgelezen Amerikaanse The Huffington Post noemde de tentoonstelling ‘dazzling’. De totale mediawaarde van Alma-Tadema, klassieke verleiding was bijna € 3.126.000,-

economische impuls voor leeuwarden

Diverse Leeuwarder ondernemers, van horeca en bed & breakfasts tot kaas- en zelfs kledingwinkels, gaven aan meer omzet te draaien vanwege de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding. 77% van de museumbezoekers kwam tijdens de tentoonstelling van buiten de provincie. Van hen kwam 89% speciaal voor het museum naar Friesland. Gemiddeld spendeerden zij €71,- in de stad en de provincie. Dit betekent dat de Tadematentoonstelling 108.270 extra bezoekers naar Friesland trok en zo zorgde voor een kapitaalinjectie van ruim €7,6 miljoen in de lokale en regionale economie.

leren, lezen, kopen

Meer dan 8500 kinderen bezochten Alma-Tadema, klassieke verleiding, waarvan 5200 binnen het educatieve programma. Ook vakgenoten en kunstliefhebbers deden nieuwe inzichten op over de 19de-eeuwse schilder tijdens het uitverkochte symposium. Bij de tentoonstelling gaf het Fries Museum een publicatie uit over het leven en werk van Alma-Tadema. Daarnaast bracht het Fries Museum voor het eerst een kinderboek uit. Er werden meer dan 1000 kinderboeken en bijna 9000 exemplaren van de publicatie verkocht. De totale tentoonstellingsmerchandise zorgde voor een omzet van ruim €531.000,- in de museumwinkel.

2017 - 2018

In 2017 stuurt het museum Alma-Tadema, klassieke verleiding op reis, van 23 februari tot en met 18 juni is de expositie te zien in Belvedere in Wenen en van 7 juli tot en met 29 oktober in Leighton House Museum in Londen. Met blockbusters over Mata Hari vanaf 15 oktober 2017 en Escher tijdens Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 in het verschiet, ziet het Fries Museum de komende jaren met vertrouwen tegemoet.

Alma-Tadema, klassieke verleiding is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkt het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

Het Fries Museum won voor deze vernieuwende tentoonstelling over Alma-Tadema de Turing Toekenning 2015. De Turing Foundation kent deze prijs ter waarde van 500.000 euro eens in de twee jaar toe voor het beste tentoonstellingsplan van een Nederlands museum.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Provincie Fryslân, BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend), Isaacson-Draper Foundation, Nelleke Nix Studio Gallery Press Inc., Vrienden van het Fries Museum, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gifted Art, Het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.