100.000ste bezoeker voor alma-tadema

Het Fries Museum in Leeuwarden ontving vandaag de 100.000ste bezoeker voor de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding. Nog niet eerder bezochten zoveel mensen het museum in zo’n korte tijd. Hetty Terpstra en Swan Sytsema uit Delfzijl werden met een bloemetje en een presentje verwelkomd door museumdirecteur Kris Callens. De vriendinnen kwamen speciaal voor Alma-Tadema naar Leeuwarden. “We doen wel vaker leuke dingen samen en we zijn zeer benieuwd naar de tentoonstelling”, aldus Swan Sytsema. Bezoekers zijn zeer enthousiast en de expositie wordt met gemiddeld een 8.6 enorm hoog gewaardeerd. De tentoonstelling opende 1 oktober 2016 en is nog te zien tot en met 7 februari 2017.

succes
Nog niet eerder bezochten zoveel mensen het museum in zo’n korte tijd. Uit publieksonderzoek blijkt dat bezoekers de tentoonstelling gemiddeld met een 8.6 beoordelen - de hoogste score voor een tentoonstelling van het museum tot nu toe. 94% van de museumbezoekers kwam speciaal voor de Alma-Tadematentoonstelling. Bezoekers komen uit heel Nederland: 80% van de Nederlandse bezoekers komt van buiten Friesland. Horeca en winkeliers haken aan met speciale arrangementen en merken een toegenomen stroom van toeristen en dagjesmensen.
Niet alleen bezoekers zijn enthousiast over de tentoonstelling. Ook de recensies in (inter)nationale media zijn zeer positief. Een greep uit de recensies:
Epic - The Guardian

Magnifiek - de Volkskrant
Magistrale - La Stampa
Dazzling - The Huffington Post

tentoonstelling
Sir Lawrence Alma-Tadema is van een van de meest succesvolle schilders van de 19deeeuw. Tijdens zijn leven wordt hij wereldberoemd met zijn werk. Alma-Tadema neemt de kijker mee naar alledaagse scenes uit de klassieke oudheid en brengt deze tijd, als eerste, echt tot leven. Zijn beelden zijn zo herkenbaar en overtuigend, dat regisseurs al meer dan een eeuw zijn werken gebruiken als blauwdruk voor historische spektakelfilms. Het Fries Museum haalde voor Alma-Tadema, klassieke verleiding meer dan 80 topschilderijen uit heel de wereld naar Leeuwarden. Deze werken vertellen samen met persoonlijke voorwerpen en filmfragmenten over zijn weg naar roem en hoe hij ons beeld van de oudheid blijvend heeft bepaald. Alma-Tadema, klassieke verleiding is de grootste tentoonstelling gewijd aan zijn oeuvre in de afgelopen honderd jaar.

leeuwarden - wenen – londen
Alma-Tadema, klassieke verleiding gaat na Leeuwarden op reis door Europa. Van 23 februari tot en met 18 juni 2017 is de expositie te zien in Belvedere in Wenen. Van 7 juli tot en met 29 oktober 2017 staat Alma-Tadema: At Home in Antiquity in Leighton House Museum.

publicaties

Bij de tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding geeft het Fries Museum een publicatie en een kinderboek uit. Het boek bij de tentoonstelling belicht leven en werk van Alma-Tadema door verschillende (inter)nationale experts. Het boek wordt uitgegeven door WBOOKS/Prestel en verschijnt in drie talen. De Nederlandse editie heeft dezelfde titel als de tentoonstelling, de Engelse draagt de titel Lawrence Alma-Tadema. At home in Antiquityen de Duitse uitgave heet Lawrence Alma-Tadema. Klassische Verführung. Daarnaast brengt het Fries Museum voor het eerst een kinderboek uit. Vanuit het perspectief van een van zijn dochters wordt over het leven van Alma-Tadema verteld. Het verhaal is geschreven door kunsthistorica en kinderboekschrijfster Lida Dijkstra en is geschikt voor kinderen vanaf 8 jaar. Het boek wordt in het Fries en in het Nederlands uitgegeven door Uitgeverij Wijdemeer en draagt de titel Wenje yn in skilderij / Wonen in een schilderij. Beide publicaties zijn verkrijgbaar in de museumwinkel en online te koop.

activiteiten
Bij de tentoonstelling wordt ook een uitgebreid activiteitenprogramma aangeboden, zoals verschillende verdiepende lezingen, een publiekssymposium, kunstworkshops en diverse bijzondere filmvertoningen.

Alma-Tadema, klassieke verleiding is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkt het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

De tentoonstelling wordt mede mogelijk gemaakt door genereuze bijdragen van de Turing Foundation, Provincie Fryslân, BankGiro Loterij, Mondriaan Fonds, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Woudsend Anno 1816, de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend), Isaacson-Draper Foundation, Nelleke Nix Studio Gallery Press Inc., Vrienden van het Fries Museum, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Gifted Art, Het Nieuwe Stads Weeshuis en Stichting Fonds voor de Geld- en Effectenhandel.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.