verwacht: alma-tadema, klassieke verleiding

30 juni 2020

Vanaf 1 oktober 2016 presenteert het Fries Museum met Alma-Tadema, klassieke verleidingzijn grootste tentoonstelling ooit. Sir Lawrence Alma-Tadema (Dronryp 1836 – Wiesbaden 1912) verwierf met zijn schilderijen wereldfaam, vooral in Amerika en Engeland. Dit najaar komen tachtig topwerken vanuit heel de wereld naar Leeuwarden. Het beeld dat Alma-Tadema schetste van de klassieke oudheid beïnvloedt ook vandaag de dag nog de makers van films als Gladiator en Ben Hur. Met deze vernieuwende insteek won het Fries Museum de prestigieuze tweejaarlijkse Turing Toekenning voor het beste tentoonstellingsplan. De tentoonstelling is te zien tot en met 7 februari 2017.

De Friese Lourens Alma-Tadema volgde zijn opleiding tot schilder in Antwerpen en werkte in Brussel tot hij in 1870 naar Londen vertrok. Daar zou hij de rest van zijn leven wonen en werken. De kunstenaar ontwikkelde zich in Engeland tot een van de belangrijkste schilders van zijn tijd. Hij liet zich naturaliseren en Lourens werd Lawrence Alma-Tadema. In 1899 werd hij geridderd en mocht zich voortaan Sir noemen. Na zijn dood in 1912 liep Londen uit en werd hij als een beroemdheid begraven in de St Paul’s Cathedral.

hollywood

Sinds zijn huwelijksreis naar Rome en Pompeï was Alma-Tadema geboeid door de klassieke oudheid. Hij neemt in zijn schilderijen de kijker mee naar alledaagse scènes en brengt deze tijd echt tot leven. Alma-Tadema verbeeldt de oudheid zelfs zo overtuigend, dat regisseurs zijn schilderijen gebruiken als blauwdruk voor spektakelfilms als Ben Hur en Gladiator. De tentoonstelling laat zien hoe zijn werk de filmwereld heeft beïnvloed, van de opkomst van Hollywood tot in de 21ste eeuw.

internationale top

Voor deze tentoonstelling leent het Fries Museum schilderijen van Alma-Tadema uit de collecties van onder meer Musee d’Orsay, Tate Britain en het Prado. Werk komt ook uit bezit van particulieren over de hele wereld. Vele van de negentig schilderijen zijn voor het eerst sinds lange tijd weer voor het publiek te zien. Het Fries Museum heeft internationale Alma-Tadema- en filmexperts aangetrokken om samen met de eigen curatoren van het museum deze tentoonstelling te ontwikkelen: professor Elizabeth Prettejohn, Universiteit van York, Peter Trippi, expert 19de-eeuwse Europese schilderkunst uit New York en Dr. Ivo Blom, Vrije Universiteit Amsterdam.

grootste collectie

Het Fries Museum beschikt over de grootste Alma-Tadema-collectie van Nederland, deels gekregen van Alma-Tadema zelf en zijn dochters Laurence en Anna. Het museum kan daarom als enige museum in Nederland de volledige ontwikkeling tonen die de schilder doormaakte. In 2015 kocht het Fries Museum een belangrijk sleutelstuk van de kunstenaar: Entrance of the Theatre, dat decennialang eigendom was van de steenrijke Amerikaanse William Vanderbilt. Het schilderij wordt gezien als een van de belangrijkste werken van de hand van Alma-Tadema. Hij veroverde er de Amerikaanse markt mee en vestigde zo definitief zijn internationale roem. De expositie omvat ruim tweehonderd objecten, waaronder negentig schilderijen van Alma-Tadema en tientallen tekeningen, prenten en voorwerpen uit zijn atelier.

De tentoonstelling Alma-Tadema, klassieke verleiding is onderdeel van Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018. Voor deze tentoonstelling en het begeleidende filmprogramma werkt het Fries Museum samen met EYE en Slieker Film.

De tentoonstelling over Sir Lawrence Alma-Tadema in het Fries Museum wordt mede mogelijk gemaakt door de Turing Foundation, Provincie Fryslân, Mondriaan Fonds, VSBfonds, BankGiro Loterij, Stichting Woudsend Anno 1816, Stichting Gifted Art en de Rijksoverheid (de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed heeft namens de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en de Minister van Financiën een indemniteitsgarantie toegekend).

Entrance of the Theatre is verworven met steun van de Vereniging Rembrandt (mede dankzij haar Saskia Fonds), de BankGiro Loterij, het Mondriaan Fonds, de Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, de Vrienden van het Fries Museum.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.