modemuze wint ivi award 2015

Gefeliciteerd Modemuze! Het platform voor mode- en kostuumgeschiedenis is op 12 november bekroond met de IVI (Innovatie voor Informatie) Award 2015. Tijdens het jaarlijkse KNVI congres ontving projectleider Mila Ernst de prijs uit handen van juryvoorzitter Bas Savenije.

Op Modemuze zijn tienduizenden collectiestukken van diverse musea online te bewonderen, waaronder die van het Fries Museum. Ook vind je op Modemuze inspirerende blogs over eigentijdse trends en mode-en kostuumgeschiedenis.

Volgens de jury betrekt Modemuze op een vernieuwende manier mensen bij de betrokken museumcollecties en stimuleert het platform de uitwisseling van kennis. “Vanwege het instellings-overschrijdende karakter, de interactieve betrokkenheid van het publiek, professionals zowel als amateurs, de nuttige bijdrage aan onderwijs en onderzoek en de veelbelovende start is Modemuze de winnaar van de IVI Award 2015”, aldus het juryrapport.

De prijs bestaat uit een beeldje en 15.000 euro aan innovatiesupport. “Voor Modemuze betekent deze prijs een prachtige beloning voor een intensief traject van samenwerking met de musea en de ontwikkelpartijen. Met deze prijs kunnen we bovendien sneller een aantal mooie nieuwe toevoegingen doorvoeren die nog op de planning staan!” aldus projectleider Mila Ernst.

Modemuze is een initiatief van: het Amsterdam Museum, het Centraal Museum Utrecht, het Fries Museum Leeuwarden, het Gemeentemuseum Den Haag, Museum Rotterdam, Paleis Het Loo en het Rijksmuseum en wordt mogelijk gemaakt dankzij een bijdrage van het Mondriaan Fonds, Fonds 21 en het VSB fonds. In de ontwikkelfase van de website en de relatie van het platform met online gebruikers heeft Modemuze samengewerkt met de Vrije Universiteit in het onderzoeksproject ‘Users as muse’.

De IVI Award is een initiatief van de Stichting Innovatie voor Informatie. Het doel van deze prijs is het stimuleren van innovatie in de informatiebranche te door originele initiatieven te bekronen en organisaties op nieuwe ideeën te brengen. De IVI Award wordt gesponsord door: Doklab, Pixelpixies, WebBieb, Ter Sprake en Intrige.