fryslân door de ogen van vermeer

10 februari t/m 10 maart 2024
fryslân door de ogen van vermeer

10 februari t/m 10 maart 2024

Hoe zou het zijn als Vermeer in Fryslân had gewoond? Op deze vraag proberen kunstenaars Randolph Algera en Gabriëlle Westra een antwoord te geven. Het kunstenaarsechtpaar liet zich inspireren door de zeventiende eeuwse meester van het licht en schilderden vanuit zijn perspectief de elf steden van de provincie in elf verschillende schilderijen. Het is het resultaat van een mienskip- en kunstproject waarin de verbeelding én verbinding van de gemeenschap centraal staat. De verhalen uit de steden, en de door de steden zelf genomineerde bewoners, werden vertaald naar stadsgezichten en portretten in de stijl van Vermeer. De schilderijen zijn vanaf 10 februari t/m 10 maart 2024 te zien in een halpresentatie in het Fries Museum.

Bolsward
Franeker

De halpresentatie in het Fries Museum is een 'kunstzinnige Elfstedentocht'. De presentatie toont vijf stadsgezichten, vijf portretten en één werk van de stad Leeuwarden. De werken zijn tot stand gekomen door te kijken naar Fryslân en de Friezen vanuit het perspectief van Vermeer. Welke stadsgezichten zou hij geschilderd hebben? Welke mensen zou hij geportretteerd hebben?

De verhalen die centraal staan gaan over het verlangen naar verbinding. Verbindingen tussen culturen, bevolkingsgroepen, oud & nieuw en individu & gemeenschap. Met de stadsgezichten reflecteert Randolph Algera op de veranderende wereld en maatschappij. Gabriëlle Westra portretteerde de mensen die zich met hart en ziel inzetten voor hun ‘mienskip’.

Randolph Algera & Gabriëlle Westra

Deze halpresentatie wordt mede mogelijk gemaakt door LF2028/Arcadia IIS, Vermeer Centrum Delft, Galerie Autrevue en veel vrijwilligers