zoekt objecten gemaakt door
niet-menselijke kunstenaars

fries museum zoekt objecten gemaakt door niet-menselijke kunstenaars

voor tentoonstelling semâ bekirović

Voor een solotentoonstelling van Semâ Bekirović (1977, Amsterdam) in 2024 roept het Fries Museum de hulp in van het publiek. Het museum is op zoek naar werken die gemaakt zijn door niet-menselijke kunstenaars, denk aan spullen uit het menselijke domein die zijn aangetast door het weer, de tijd of door dieren, zoals een vogelnest bestaande uit kledinghangers of een kruik bewerkt door zeepokken. Objecten mogen maximaal 2,5m hoog x 1,5m breed zijn. Wie een geschikt object heeft gevonden, kan contact opnemen via sema@friesmuseum.nl vóór 1 februari 2024. Het museum ontvangt graag meer informatie over de inzending (wat is het, waar is het gevonden, wat zijn de afmetingen, uit welke materialen bestaat het en waar kan het object opgehaald worden?) en een herkenbare foto. De gekozen objecten worden begin februari opgehaald.

Van 28 april 2024 t/m 13 april 2025 laat het Fries Museum een solotentoonstelling zien met recent en ouder werk van Semâ Bekirović. Een groot deel van haar werk is gemaakt in samenwerking met dieren, natuurlijke processen en andere onvermoede kunstenaars. Bekirović’ werk gaat dan ook over de vraag wanneer iets een kunstwerk wordt, over de status en positie van de maker, en over de vraag of creativiteit alleen bij mensen te vinden is. Dit is een van de redenen waarom dieren een belangrijke rol spelen binnen haar oeuvre. Zo toont de video The Others (2008-2011) ons een donker bos: een picknickkleed is bedekt met allerlei luxe etenswaren, alsof het klaar is voor een ontspannen picknick. Plotseling smullen vogels, muizen en wilde zwijnen om beurten van het eten, terwijl ze het vloerkleed en het serviesgoed vernielen. Ook krachten die normaal gesproken stabiel of buiten de museummuren gehouden worden, zoals licht en warmte, spelen een actieve rol in een aantal werken in deze tentoonstelling. Zo speelt Bekirović met de veronderstelde tegenstellingen tussen de wereld in het museum en de wereld daarbuiten.

Reading by OsmosisEen van de projecten in de tentoonstelling is Reading by Osmosis, een nieuwe versie van een eerdere tentoonstelling die Bekirović maakte. Hierin is Bekirović niet de maker, maar samensteller van een presentatie van kunstwerken gemaakt door bomen, de wind, dieren, planten, tijd en andere organismen en processen. Centraal staan objecten die door mensen gemaakt zijn en vervolgens zijn toegeëigend en bewerkt door natuur. De objecten kunnen variëren van een door mos versierde voetbal, tot inventieve nesten gemaakt van plastic. Wie een geschikt object heeft gevonden, kan contact opnemen via sema@friesmuseum.nl vóór 1 februari 2024.

Kunstenaar: hitte, materiaal: purschuim. Onderdeel van Reading by Osmosis, gecureerd door Semâ Bekirović.
Kunstenaar: mos, materiaal: schoenen. Onderdeel van Reading by Osmosis, gecureerd door Semâ Bekirović.
Kunstenaar: kraai, materiaal: kledinghangers. Onderdeel van Reading by Osmosis, gecureerd door Semâ Bekirović.

Over de kunstenaarSemâ Bekirović studeerde aan de Rietveld Academie en was in 2005-2006 een resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Haar werk is op verschillende plekken tentoongesteld, waaronder bij Rozenstraat – a rose is a rose is a rose (solo, 2023); The Hayward Gallery, (solo, 2010); Het Stedelijk Museum (2007, 2013, 2015); Dutch Culture Institute, Shanghai (2010); MoMa PS1 (2012); Kunstfort Vijfhuizen (2016); Marres (2017); Nest (2018); GEM (2019); Garage Rotterdam (2020); Klub Solitaer, Chemnitz (solo, 2020); Into Nature Biënnale; Paltz Biënnale en de Brugge Triënnale (allen in 2021). De aankomende tentoonstelling in het Fries Museum is Bekirović’ eerste museale overzichtstentoonstelling sinds haar tentoonstelling in Museum Jan Cunen in 2013.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.