organiseert rondleidingen
in nederlandse gebarentaal

fries museum organiseert rondleidingen

in nederlandse gebarentaal

Een museumbezoek is leuker in je eigen taal. Daarom organiseert het Fries Museum, speciaal voor dove en slechthorende mensen, rondleidingen door het museum in Nederlandse Gebarentaal (NGT). Op zaterdag 16 december geeft museumdocent Bea Bouwmeester een rondleiding door de tentoonstelling Christoffel & Kate Bisschop: Verlangen naar vroeger. In deze tentoonstelling maken bezoekers kennis met de in Leeuwarden geboren kunstenaar Christoffel Bisschop (1828-1904) én zijn Engelse echtgenote Kate Bisschop-Swift (1834-1928). Verken de imposante villa Frisia, begeef je in koninklijke kringen en waan je lid van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. De tentoonstelling laat zien hoe de Friese kunstenaar het verleden aangrijpt als inspiratie voor het heden. In het bijzonder raakt Christoffel Bisschop gefascineerd door het kleurrijke stadje Hindeloopen. De NGT-rondleiding is gratis op vertoon van een geldig entreebewijs, inclusief ontvangst met koffie of thee en iets lekkers. Meld je aan of kijk voor meer informatie op friesmuseum.nl/ngtrondleiding.

Een rondleiding door de tentoonstelling Christoffel & Kate Bisschop. Foto door Ruben van Vliet.

Toegankelijkheid in het Fries Museum
Het Fries Museum streeft ernaar om zo toegankelijk mogelijk te zijn voor alle bezoekers. Zo is het moderne gebouw goed toegankelijk voor mindervaliden. Op elke verdieping is een invalidentoilet aanwezig en parkeren kan gemakkelijk in de parkeergarage onder het museum. Mensen die het museum niet zelfstandig kunnen bezoeken kunnen gratis een begeleider meenemen. Ook hulphonden zijn van harte welkom. Op aanvraag was het al langer mogelijk om rondleidingen te boeken met een NGT-tolk. Voor bezoekers die snel overprikkeld of moe zijn faciliteert het museum op aanvraag prikkelarme museumbezoeken. Meer weten over toegankelijkheid is het Fries Museum? Kijk dan op friesmuseum.nl/toegankelijkheid.

De tentoonstelling Christoffel & Kate Bisschop wordt mogelijk gemaakt door de Gemeente Leeuwarden, het Frysk Blockbuster Fonds, Wassenbergh-Clarijs-Fontein Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds op naam van Marten Orges Fonds, Leeuwarder Ondernemers Fonds, Stichting Ritske Boelema Gasthuis, Meindersma-Sybenga Stichting, Stichting Sint Anthony Gasthuis, Stichting Het Nieuwe Stads Weeshuis, Stichting Siebolt Foundation, Boelstra Olivier Stichting en Stichting Gifted Art.

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door Windpark Fryslân, de Provincie Fryslân, het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de VriendenLoterij, Ir. Abe Bonnema Stichting en de vrienden van het Fries Museum.