noorderlicht simulacrum II

Van 8 september tot en met 25 november 2018 presenteren het Fries Museum en Noorderlicht Simulacrum II. In de fototentoonstelling zijn vijf kunstenaars te zien die de werkelijkheid naar hun hand zetten. De grens tussen echt en onecht is nog maar nauwelijks herkenbaar.

Fotografie is allang niet meer betrouwbaar als het gaat om de weergave van de werkelijkheid. Veel van de beelden in onze omgeving zijn gemanipuleerd. De reclamewereld maakt gebruik van digitale modellen en in films worden compleet andere werelden geschapen. De werkelijkheid is maakbaar. De kunstenaars in deze tentoonstelling onderzoeken die maakbaarheid van de werkelijkheid, ieder op hun eigen manier.

schijnwerkelijkheid

Beate Gütschow (Duitsland, 1970) creëert onwerkelijke beelden van stedelijke parken. In deze serie hanteert ze een middeleeuws perspectief, zonder verdwijnpunt. Grégory Chatonsky (Frankrijk, 1971) gebruikt software om satellietbeelden te reproduceren. Door storingen in het systeem ontstaan nieuwe, abstracte landschappen. Met behulp van een 3D-scanner registreert Thibault Brunet (Frankrijk, 1982) de omgeving. Wie goed kijkt, ziet in elk van deze werken een zwarte vlek van waaruit het landschap zich lijkt te ontvouwen. Lionel Bayol-Thémines (Frankrijk, 1968) kopieert patronen uit foto’s van besneeuwde bergtoppen om zo zijn eigen, niet-bestaande bergen te creëren. Op basis van duizenden foto’s stelt Leigh Merrill (Verenigde Staten, 1978) denkbeeldige stedelijke landschappen samen, waarin de nadruk ligt op verlangen en schoonheid.