beladen landschap

Auschwitz, Lampedusa en Aleppo. Plaatsen die in ons collectieve geheugen gegrift staan. Ook in de beeldende kunst heeft de geschiedenis zijn sporen nagelaten. In het Fries Museum is vanaf 4 februari Beladen landschap: van Kiefer tot Ristelhueber te zien. In deze tentoonstelling geven meer dan 67 werken van 15 verschillende kunstenaars betekenis aan ‘beladen’ landschappen. De tentoonstelling is van 4 februari tot en met 4 juni 2017 te zien in het Fries Museum in Leeuwarden.

Voor Anselm Kiefer is heel Duitsland als landschap besmet. In de tentoonstelling is zijn werk Bilder-Streit te zien. Met typerende materialen als linoleum, olieverf, zand en jute toont hij zijn behoefte aan een nieuwe Duitse identiteit. Waar Kiefer een zoektocht verbeeldt, legt Sophie Ristelhueber letterlijk de bestaande sporen van conflict vast. Haar werk Fait laat de bijna serene overblijfselen van de eerste Golfoorlog in Koeweit zien.

Ook in nieuwe kunstvormen spelen beladen landschappen een rol, zo laat rapper M.I.A. ons zien in Borders. In deze videoclip proberen wanhopige vluchtelingen een hoog hekwerk te beklimmen. Soms oogt het verbeelde landschap onschuldig en is het de geschiedenis  die daar betekenis aan verleent. Met de titel Road to Auschwitz geeft Hannah Collins een ogenschijnlijk rustig landweggetje een sinistere lading.

De tentoonstelling Beladen landschap: van Kiefer tot Ristelhueber laat zien hoe sporen van oorlog en conflict in handen van kunstenaars tot een metafoor voor menselijkheid verworden. 

Het Fries Museum wordt mede gefinancierd door de Ir. Abe Bonnema Stichting, de Provincie Fryslân, het Samenwerkingsverband Noord-Nederland, EZ/Kompas en de BankGiro Loterij.