vacature

vacature

vacature: zzp museumdocent

solliciteren kan tot uiterlijk 1 mei

Fries Museum, Fries Verzetsmuseum en Keramiekmuseum Princessehof zoeken per direct een

museumdocent - freelance/zzp

voor 2-20 uur per week, flexibel inzetbaar

wie zoeken wij
We zoeken enthousiaste, creatieve en betrokken museumdocenten met een frisse blik op kunst en cultuur. Je bent flexibel en 3 tot 5 dagen per week inzetbaar, zowel door de week als in de weekenden.

Je werkzaamheden zijn heel afwisselend. Je begeleidt door de week veelal onderwijsgroepen en specifieke doelgroepen, bijvoorbeeld bezoekers met dementie. In het weekend organiseer je creatieve familieworkhops, neem je bezoekers mee door het museum of verwelkom je bezoekers tijdens een opening of evenement.

functie-eisen en benodigde competenties

• Je weet hoe je verschillende doelgroepen moet aanspreken om hen aan de kunst, cultuur en geschiedenis in onze musea verbinden en hen een onvergetelijke verrijkende ervaring mee te geven.
  • Je bent communicatief vaardig, zowel verbaal als non-verbaal.
  • Je maakt jezelf makkelijk zichtbaar en je hebt de creativiteit, sensitiviteit en inhoudelijke bagage die ervoor nodig is om een inclusief onderwijs- en activiteitenprogramma aan te bieden.
  • Je bent een onderwijsdier en hebt bij voorkeur zelf voor de klas gestaan. Je weet hoe je verschillende leerlingen (PO-VO) en studenten (MBO-HBO) moet aanspreken.
  • Je weet waar je het over hebt als het gaat om kunst-, cultuur- en erfgoededucatie. Je kijkt over de grenzen van de traditionele (kunst)geschiedenis heen en bent je bewust van je eigen perspectief.
  • Je gaat participatief om met je publiek en maakt van het museum een levendige ontmoetingsplek.
  • Je bent vriendelijk, gastvrij en je werkt resultaatgericht
  • Je hebt een relevante HBO of WO opleiding gedaan: bijvoorbeeld Kunstacademie, Pabo of een andere docentenopleiding, sociologie of geschiedenis.
  • Je vindt het geen probleem om in het weekend of in de avonduren te werken.
  • Je bent ingeschreven als zzp’er; we werken uitsluitend met geregistreerde zzp’ers.
  • Je woont in de omgeving van Leeuwarden.

Fries Museum | Keramiekmuseum Princessehof is een inclusieve organisatie die open staat voor alle groepen in de samenleving. We willen bijdragen aan een omgeving waarin iedereen gelijke kansen heeft, zich welkom en gewaardeerd voelt en waarin geen ruimte is voor discriminatie. We verwelkomen een diversiteit aan achtergronden en kennis. Wij nodigen daarom graag kandidaten uit die door hun achtergrond en ervaring daaraan een bijdrage willen leveren. In de lijn daarvan zoeken we museumdocenten die naast het Nederlands en Engels een andere vreemde taal spreken, bijvoorbeeld Arabisch.

wat bieden wij
Je doet opdrachten in een plezierige en dynamische werkomgeving met enthousiaste medewerkers, vrijwilligers en andere zzp’ers.

Het tarief dat je voor je werkzaamheden in rekening kunt brengen is € 37,50 per uur exclusief BTW en  inclusief reiskosten woon-werk.

organisatie
Fries Museum | Keramiekmuseum Princessehof is een organisatie van zelfstandige en eigentijdse musea waar kwaliteit en publiek voorop staan. Het Fries Museum biedt met zijn grote en gevarieerde collectie een spiegel naar het verleden en perspectieven op de toekomst. Het museum is de schatkamer voor erfgoed en beeldende kunst en trekt, verbindt en inspireert zowel bewoners als nationale bezoekers, met in het Fries Verzetsmuseum bijzondere aandacht voor de Tweede Wereldoorlog. Het Princessehof is het nationale keramiekmuseum en het enige rijksmuseum in Noord-Nederland, gevestigd in een 18de eeuws stadspaleis, tevens het geboortehuis van M.C. Escher. Het museum vertelt met zijn hoogstaande collectie actuele en relevante verhalen, van keizerlijk porselein uit China, prachtige art-nouveaukeramiek en Delfts Blauw tot werk van moderne en hedendaagse kunstenaars en ontwerpers. De organisatie van de musea bestaat uit 69 medewerkers met een gezamenlijke omvang van 54 fte, verdeeld over 6 afdelingen (Collecties, Publiek & Presentaties, Facilitaire Zaken, Directie, Finance & Control en Human Resources). Zij werken samen met ruim 175 vrijwilligers en een groot aantal medewerkers die extern worden ingehuurd.

solliciteren
Ben jij onze nieuwe museumdocent? Stuur dan uiterlijk 1 mei 2022 ter attentie van Josine Zuidema je sollicitatiebrief met motivatie en curriculum vitae per mail naar vacature@friesmuseum.nl

onder vermelding van ‘vacature zzp museumdocent’.

Voor meer informatie kun je contact opnemen met Josine Zuidema (programmeur Activiteiten& Evenementen), telefoon 06-52554758, email j.zuidema@friesmuseum.nl.

De sollicitatiegesprekken vinden zullen plaatsvinden op 10 mei, 18 mei en 25 mei 2022.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.