eric van hove

onderwijsprogramma voor voortgezet onderwijs

eric van hove: fenduq

Eric van Hove (Algerije, 1975) doet onderzoek naar de betekenis van lokale ambachten in een sterk geglobaliseerde wereldeconomie. Hij doet dat door industriële producten zoals motoren, samen met ambachtslieden te reproduceren. Binnen het werk van Van Hove komt het lokale en het globale bij elkaar en wordt ambacht in een hedendaagse context geplaatst. Zijn oeuvre stimuleert een herwaardering van hand- en vakwerk en verbindt traditie aan innovatie.

Topstuk van de tentoonstelling is de D9T, een reproductie van het motorblok van een Caterpillar D9 bulldozer. Het originele motorblok is volledig gedemonteerd en de meer dan 290 afzonderlijke onderdelen zijn nagemaakt door ambachtslieden uit verschillende landen. Zo ontstond een nieuw motorblok gemaakt van onder andere gegraveerd cederhout uit de Atlas, gesneden paarsharthout uit Brazilië en tatajubahout uit Suriname, maar ook materialen als geslepen parelmoer, gesneden beenderen, keramiek, marmer, koper en tin.

friese motor

Speciaal voor het museum ontwikkelt de kunstenaar tijdens de tentoonstelling een nieuw werk. Friese ambachtslieden maken samen met vakmensen vanuit de rest van de wereld een motorblok van een landbouwvoertuig gemaakt van Marokkaans houtwerk, Hindelooper schilderwerk, Indonesisch snijwerk, Fries zilverwerk, Zweeds glaswerk en Makkumer aardewerk.

fenduq

Van Hove werkt  vanuit zijn “Fenduq” in Marrakesh. De naam Fenduq is afgeleid van tijdelijke handelsposten uit het verleden, waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en het netwerk te onderhouden. Van Hovens’ Fenduq is een werkplaats waar verschillende ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samenkomen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze tegelijkertijd een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

onderwijsprogramma

In het onderwijsprogramma voor het voortgezet onderwijs wordt de leerling meegenomen in de wereld van Van Hove en die van zijn ambachtsmannen die in de Fenduq allen een eigen traditioneel ambacht beoefenen. Leerlingen krijgen tijdens een interactieve rondleiding opdrachten en vragen om te ontdekken wat van Hove’s werk typeert, wat ambacht inhoudt en op welke manier we dit terug kunnen vinden in onze eigen samenleving en daarbuiten. Door een bezoek aan de tentoonstelling laten we leerlingen nadenken en discussiëren over het verschil tussen ambacht en grootschalig geproduceerde producten, de rol van ambacht in de westerse wereld en daarbuiten en de verdeling van welvaart in de wereld. De kunstwerken van Van Hove staan hierbij centraal en zijn de aanleiding om de onderwerpen te onderzoeken en te bespreken.
 

doelgroep VO klas 1 t/m 6 - vmbo, havo, vwo
werkvormen Kijken, onderzoeken, tekenen, samenwerken, discussiëren, vertellen
leergebieden Kunst & cultuur, techniek, mens & maatschappij (geschiedenis, maatschappijleer).
lengte 75 minuten rondleiding
kosten per leerling 4,-