eric van hove

onderwijsprogramma voor primair onderwijs

eric van hove

Glanzend hout, blinkend koper, geslepen parelmoer. Materialen van over de hele wereld komen samen in de ambachtelijk gereproduceerde motorblokken van Éric Van Hove (Algerije, 1975). Van de kleinste schroefjes tot de cilinderkop: elk onderdeel wordt met de hand nagemaakt door internationale ambachtslieden, onder leiding van Van Hove. Tot begin 2020 laat de grote overzichtstentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq zien wat mensenhanden kunnen maken. Tegelijk zet het werk van de kunstenaar aan tot nadenken over globale vraagstukken.

Het motorblok staat voor de kunstenaar symbool voor de industrialisatie, die in veel landen het einde betekende van het klassieke ambacht. Lopendebandwerk in plaats van handwerk. Met zijn imposante replica’s zet Van Hove traditionele ambachten opnieuw op de kaart. Hij combineert de schoonheid van design met actuele thema’s als de verdeling van welvaart en de verschillen tussen het westen en de rest van de wereld.

fryske motor

Speciaal voor het Fries Museum ontwikkelt de kunstenaar een gloednieuw werk. Gedurende de tentoonstelling werken Friese, Marokkaanse, Zweedse en Indonesische vakmensen aan de reproductie van de motor uit een veldhakselaar. De Claas Jaguar veldhakselaar is een geliefd landbouwvoertuig op het Friese platteland. De motor wordt gemaakt van uiteenlopende materialen; van Marokkaans houtwerk tot Hindelooper schilderwerk en van Indonesisch snijwerk tot Zweeds glaswerk. In de tentoonstellingsruimte is de voortgang van dit dynamische project te volgen.

fenduq

Fenduq is de naam van het atelier van Van Hove. De naam is een samenvoeging van ‘fenn’ (het Arabische woord voor kunst) en ‘funduq’. Funduqs waren tijdelijke handelsposten waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en hun netwerk te onderhouden. In Fenduq komen ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

onderwijsprogramma primair onderwijs

groep 3 en 4

In het onderwijsprogramma ervaren de leerlingen met alle zintuigen Fenduq, de werkplaats van Eric van Hove in Marrakesh. Ze ontdekken spelenderwijs wat ambacht is en kruipen in de huid van Eric van Hove en de ambachtslieden uit Fenduq.

Hoe zou de werkplaats van Eric van Hove ruiken? Leerlingen verbazen zich over de hoeveelheid materialen, ruiken de geur van het hout en ontdekken hoe de ambachtslieden alle onderdelen in elkaar sleutelen. Ook leren ze dat ambacht aandacht en oefening nodig heeft: kun je ambacht zomaar zelf? En hoe komt het werk van al deze ambachtslieden over de hele wereld bij elkaar?

De kern van het onderwijsprogramma vormt een bezoek aan de tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq. Ter voorbereiding in de klas is er een animatie over Fenduq beschikbaar. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid tot een beeldende verwerking in het atelier, verzorgd door een museumdocent.

groep 5 tot en met 8

Onze museumdocenten nemen de leerlingen mee door Fenduq. Ze ontdekken wie Eric van Hove is, wat hij maakt en waarom. Met ambachtslieden uit zijn Fenduq en ambachtslieden van over de hele wereld maakt Eric voertuigen en kunstwerken die de mogelijkheden van ambacht in de wereld van nu laten zien.

Waarom zijn zoveel producten om ons heen in verre landen gemaakt, terwijl wij dit zelf ook kunnen? Door persoonlijke verhalen van Van Hove en de ambachtslieden onderzoeken leerlingen met alle zintuigen wat ambacht is, wat het verschil is tussen producten uit de fabriek en handwerk en wat de samenwerking tussen ambachtslieden uit allerlei verschillende culturen teweegbrengt.

De kern van het onderwijsprogramma vormt een bezoek aan de tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq. Ter voorbereiding in de klas is er een animatie over Fenduq beschikbaar. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid tot een beeldende verwerking in het atelier, verzorgd door een museumdocent.

 

doelgroep PO groep 3 t/m 8
werkvormen Samenwerken, onderzoeken, vertellen en spelenderwijs alle zintuigen gebruiken
leergebieden Ambacht en techniek, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken en wereldoriëntatie.
kerndoelen 35, 36, 42, 44, 47, 54, 55 en 56
lengte 75 minuten. In combinatie met een programma in ons atelier verdubbelt de tijd.
kosten per leerling € 4,-. In combinatie met een programma in ons atelier: € 8,-

Neem voor het maken van een afspraak met het museum contact op met Tineke Burmania, 058 255 55 00 of educatie@friesmuseum.nl.

 

Speel video af

animatie voor onderbouw

 

 

Speel video af

animatie voor bovenbouw