eric van hove

onderwijsprogramma voor primair onderwijs

eric van hove: fenduq

Eric van Hove (Algerije, 1975) doet onderzoek naar de betekenis van lokale ambachten in een sterk geglobaliseerde wereldeconomie. Hij doet dat door industriële producten zoals motoren, samen met ambachtslieden te reproduceren. Binnen het werk van Van Hove komt het lokale en het globale bij elkaar en wordt ambacht in een hedendaagse context geplaatst. Zijn oeuvre stimuleert een herwaardering van hand- en vakwerk en verbindt traditie aan innovatie.

Topstuk van de tentoonstelling is de D9T, een reproductie van het motorblok van een Caterpillar D9 bulldozer. Het originele motorblok is volledig gedemonteerd en de meer dan 290 afzonderlijke onderdelen zijn nagemaakt door ambachtslieden uit verschillende landen. Zo ontstond een nieuw motorblok gemaakt van onder andere gegraveerd cederhout uit de Atlas, gesneden paarsharthout uit Brazilië en tatajubahout uit Suriname, maar ook materialen als geslepen parelmoer, gesneden beenderen, keramiek, marmer, koper en tin.

friese motor

Speciaal voor het museum ontwikkelt de kunstenaar tijdens de tentoonstelling een nieuw werk. Friese ambachtslieden maken samen met vakmensen vanuit de rest van de wereld een motorblok van een landbouwvoertuig gemaakt van Marokkaans houtwerk, Hindelooper schilderwerk, Indonesisch snijwerk, Fries zilverwerk, Zweeds glaswerk en Makkumer aardewerk.

fenduq

Van Hove werkt  vanuit zijn “Fenduq” in Marrakesh. De naam Fenduq is afgeleid van tijdelijke handelsposten uit het verleden, waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en het netwerk te onderhouden. Van Hovens’ Fenduq is een werkplaats waar verschillende ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samenkomen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze tegelijkertijd een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

onderwijsprogramma

In het onderwijsprogramma duiken de leerlingen in de Fenduq,  de werkplaats van Eric van Hove, ontdekken ze wat ambacht is en kruipen in de huid van de Marrokaanse, Friese, Zweedse of Indonesische ambachtslieden.

Een moer, drijfstang of cilinder: leerlingen verzamelen verhalen achter de onderdelen van de kunstwerken van Eric van Hove. Tin, parelmoer, cederhout uit de Atlas, paarsharthout uit Brazilie en tatajubahout uit Suriname. Hoe zou de werkplaats van Eric van Hove ruiken? Leerlingen verbazen zich over de hoeveelheid materialen, ruiken de geur van het hout en denken mee over hoe deze kunstwerken in elkaar zitten. Ook leren ze dat ambacht aandacht en oefening nodig heeft: kun je ambacht zomaar zelf? En hoe komt het werk van al deze ambachtslieden over de hele wereld bij elkaar?

De kern van het onderwijsprogramma vormt een bezoek aan de tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq. Ter voorbereiding in de klas is er verschillend online materiaal beschikbaar. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid tot een beeldende verwerking in het atelier verzorgd door een museumdocent.
 

doelgroep PO groep 3 t/m 8
werkvormen Samenwerken, onderzoeken, vertellen en spelenderwijs alle zintuigen gebruiken
leergebieden Ambacht en techniek, sociale en culturele vaardigheden, samenwerken en wereldoriëntatie.
kerndoelen 35, 36, 42, 44, 47, 54, 55 en 56
lengte 75 minuten. In combinatie met een programma in ons atelier verdubbelt de tijd.
kosten per leerling € 4,-. In combinatie met een programma in ons atelier: € 8,-