eric van hove

onderwijsprogramma voor mbo

eric van hove

Eric van Hove (Algerije, 1975) doet onderzoek naar de betekenis van lokale ambachten in een sterk geglobaliseerde wereldeconomie. Hij doet dat door industriële producten zoals motoren, samen met ambachtslieden te reproduceren. Binnen het werk van Van Hove komt het lokale en het globale bij elkaar en wordt ambacht in een hedendaagse context geplaatst. Zijn oeuvre stimuleert een herwaardering van hand- en vakwerk en verbindt traditie aan innovatie.

Topstuk van de tentoonstelling is de D9T, een reproductie van het motorblok van een Caterpillar D9 bulldozer. Het originele motorblok is volledig gedemonteerd en de meer dan 290 afzonderlijke onderdelen zijn nagemaakt door ambachtslieden uit verschillende landen. Zo ontstond een nieuw motorblok gemaakt van onder andere gegraveerd cederhout uit de Atlas, gesneden paarsharthout uit Brazilië en tatajubahout uit Suriname, maar ook materialen als geslepen parelmoer, gesneden beenderen, keramiek, marmer, koper en tin.

friese motor
Speciaal voor het museum ontwikkelt de kunstenaar tijdens de tentoonstelling een nieuw werk. Friese ambachtslieden maken samen met vakmensen vanuit de rest van de wereld een motorblok van een landbouwvoertuig gemaakt van Marokkaans houtwerk, Hindelooper schilderwerk, Indonesisch snijwerk, Fries zilverwerk, Zweeds glaswerk en Makkumer aardewerk.

fenduq
Van Hove werkt vanuit zijn “Fenduq” in Marrakesh. De naam Fenduq is afgeleid van tijdelijke handelsposten uit het verleden, waar rondtrekkende karavanen neerstreken om handel te drijven en het netwerk te onderhouden. Van Hovens’ Fenduq is een werkplaats waar verschillende ambachtslieden, kunstenaars, economen en andere betrokkenen samenkomen. Het is een plek voor productie, maar ook voor dialoog. Fenduq versterkt de bestaande talenten en kwaliteiten van de ambachtslieden en biedt ze tegelijkertijd een betere positie binnen de Marokkaanse maatschappij.

onderwijsprogramma

In het onderwijsprogramma voor het MBO onderzoeken de studenten de kunstwerken van Eric van Hove, uit welke onderdelen ze bestaan en met hoeveel aandacht ze zijn gemaakt. In een Fenduq-carrousel onderzoeken studenten verschillende aspecten van ambacht en vakmanschap. Aan de hand van persoonlijke verhalen van de ambachtslieden en Van Hove worden studenten door doen, onderzoeken en kritisch denken uitgedaagd om een beeld te vormen van wat ambacht en vakmanschap eigenlijk is.

In een wereld  waarin het gros van wat we om ons heen verzamelen uit alle hoeken van de wereld geïmporteerd is, worden studenten aangespoord na te denken over lokale en globale producten. Kun je ambacht zomaar zelf? Zijn producten als onze mobiele telefoons en mode ook ambachtelijk gemaakt? En weten we eigenlijk wel onder welke omstandigheden de meeste van deze producten gemaakt worden?

De kern van het onderwijsprogramma vormt een bezoek aan de tentoonstelling Éric Van Hove: Fenduq.
Ter voorbereiding in de klas is er verschillend online materiaal beschikbaar. Daarnaast bieden wij de mogelijkheid tot een beeldende verwerking in het atelier verzorgd door een museumdocent.

 

doelgroep MBO, alle niveaus en opleidingen
werkvormen Kritisch kijken en kritisch denken, onderzoeken, samenwerken, presenteren
leergebieden Techniek, burgerschap, beeldende vakken
lengte 75 minuten. In combinatie met een programma in ons atelier verdubbelt de tijd.
kosten per leerling 4,-. In combinatie met een programma in ons atelier: 8,-.