peter trippi

Peter Trippi is expert op het gebied van 19de-eeuwse Europese schilderkunst. Gevestigd in New York, is Trippi editor-in-chief van het Amerikaanse magazine Fine Art Connoisseur en voorzitter van de Association of Historians of Nineteenth-Century Art. Als directeur van het New Yorkse museum Dahesh Museum of Art gaf Peter leiding aan de presentatie van negen tentoonstellingen van 19e eeuwse Europese kunst. Ook was hij gastcurator bij de grootste Waterhouse tentoonstelling ooit, die te zien was in het Groninger Museum, Royal Academy of Arts, en Montreal Museum of Fine Arts in 2008-2010.

Peter Trippi

welk schilderij van alma-tadema is je absolute favoriet en waarom?

Dit schilderij heeft het helemaal. Elegante vrouwen en kleurige bloemen, exacte klassieke architectuur, een glimp van de blauwe Mediterrane Zee in de verte en zelfs de benen van het beeld rechts zodat het lijkt alsof we gewoon langswandelen. Deel archeoloog en deel tovenaar. Alma-Tadema krijgt het voor elkaar om ons allemaal naar het verleden te laten reizen zonder ons te vermoeien met teveel informatie. In plaats daarvan voelt het sereen en dromerig aan. De werkelijkheid vaagt weg.

Sir Lawrence Alma-Tadema, Onbewuste rivalen, 1893, Bristol Museums & Art Gallery, Bristol.

waarom hou je zo van alma-tadema?

Ik bewonder Alma-Tadema omdat hij twee kunstsoorten heeft samengebracht waar ik ontzettend van hou: Het fantastische oog voor detail van de Nederlandse/Noorderlijke schilderkunst met de elegantie van Grieks-Romeins classicisme. Dit is nog nooit eerder gedaan- te danken aan het feit dat Alma-Tadema in de 19e eeuw eindelijk ongelimiteerd toegang had tot archeologische ontdekkingen en fotografie. Maar ook vanwege zijn volstrekt unieke karakter. Hij absorbeerde alleen de beste tradities van het noorden en werd daarna verliefd op het zuiden. Deze kosmopolitische inslag spreekt me aan – we leven in een werelds tijdperk en het is duidelijk dat Tadema een burger van de wereld was, niet van één plek.

weet je een fun fact over alma-tadema?

Ik ging vaak uit eten in Haussner’s restaurant in Baltimore, Maryland USA. De wanden van het restaurant hingen vol met fantastische 19e eeuwse academische schilderijen en beelden. De eigenaresse van het restaurant had ze gekocht in het midden van de 20ste eeuw toen de waarde erg laag lag. Een van haar beste schilderijen was Alma-Tadema’s Entrance of the Theatre, welke –thank goodness- nu in de collectie van het Fries Museum zit. Het schilderij was voorheen in bezit van de beroemde New Yorkse verzamelaar W. H. Vanderbilt, maar belande in het verdomhoekje. Sinds 1990 is het weer terug in het publieke oog en is het weer geliefd. Deze ups en downs zijn typisch voor kunst, maar vooral voor Alma-Tadema en andere kunstenaars uit het Victoriaanse tijdperk.

Sir Lawrence Alma-Tadema, Ingang van het theater (Ingang tot een Romeins theater), 1866, Collectie Fries Museum, Leeuwarden. Foto © Martin Rijpstra.

Waar kijk je het meest naar uit?

Ik kan niet wachten om alle 16 lange, dunne geschilderde panelen bij elkaar te zien die we hebben verzameld van over de hele wereld. Deze panelen versierden ooit de hal in het hart van Alma-Tadema’s fantastische studio-huis in London. Gemaakt en weggegeven als tekenen van vriendschap, laten deze panelen zien hoe ver zijn netwerk reikte. De Tadema’s rekenden vele beroemdheden tot hun vriendenkring, zoals John Singer Sargent en Frederic Leighton, maar ook kunstenaars die nu vergeten zijn. Sommigen kunnen de Hall of Panels zien als opschepperij (“Kijk eens met wie wij bevriend zijn!”), maar ik zie het als een teken van een warme vriendschap, deze artiesten waren zulke goede vrienden dat ze ervoor kozen het leven van de Tadema’s te verrijken met hun kunst. Deze panelen zijn niet samen geweest sinds 1913, dit is dus ook een mijlpaal in de kunstgeschiedenis.

Als je een karakter was in een Tadema schilderij, wie zou je dan zijn?

Zou het niet geweldig zijn om op het zonnige terras te zitten van A Reading from Homer? Wanneer ik me energiek voel wil ik de meest rechtse man zijn, lezend van het perkament. Wanneer ik me lui voel wil ik degene zijn de gestrekt op de vloer ligt, aandachtig luisterend. Hoe dan ook, Alma-Tadema voert ons weg naar een andere, betere wereld – de verhalen van Homerus (vandaag de dag nog steeds spannend) prikkelen onze verbeelding en het zonlicht verwarmt onze lichamen. 

a reading from homer