frank van der velden

Frank van der Velden is projectleider van de tentoonstelling

Frank van der Velden

welk schilderij van alma-tadema is je absolute favoriet en waarom?

A Roman Lover of Art omdat het zo’n geloofwaardig idee geeft van het leven in een huis in Pompeiï. Tegelijkertijd is het een heel 19de-eeuwse voorstelling, met bijvoorbeeld die plant in een pot op tafel. Dat is Tadema ten voeten uit: hij wist hoe hij zijn publiek kon verleiden met nieuwe voorstellingen, maar wel met een knipoog naar zijn eigen tijd. En natuurlijk is het ongelofelijk fraai geschilderd.
 

A Roman Lover of Art

Waarom hou je zo van Tadema’s werk?

Toen ik kunstgeschiedenis studeerde, in de jaren tachtig, was het eigenlijk niet de bedoeling dat je zijn werk bewonderde. Het was te behaagziek, te plat. Maar dat beeld klopte niet. Tadema ging heel geraffineerd te werk in het reconstrueren van een verloren wereld. Hij vulde zijn trukendoos als kunstenaar weloverwogen met de fijnste schildertechniek, een voor die tijd diepgaande kennis van de oudheid en met menselijk inzicht. Daarmee maakte hij nieuwe beelden. We vinden die nu gewoon, maar iemand heeft ze ooit bedacht en dat was Tadema.
Zijn werk was lange tijd voor veel mensen een guilty pleasure. Nu mag je hem terecht weer openlijk bewonderen.

Heb je een leuk weetje over een van zijn schilderijen of zijn manier van werken?

Het schilderij Mozes gevonden! is zo’n 50 jaar geleden nog letterlijk gedumpt door de kopers die alleen de monumentale lijst wilden hebben. Maar zes jaar geleden is het verkocht voor 35,9 miljoen dollar. Het schilderij is nu in een particuliere verzameling. Tot op het allerlaatste moment wisten we niet of we het ook echt zouden krijgen voor de tentoonstelling. Pas een week voor de opening mochten we de kunsttransporteur op pad sturen. Via de mail werd ik toen live op de hoogte gehouden over het ophalen van het werk. Het werd niet direct vrijgegeven. Op een gegeven moment stond de vrachtwagen van de kunsttransporteur met ronkende motor op de stoep van het afhaaladres en vroeg de chauffeur zelfs of hij wel of niet nog langer moest blijven wachten. Uren later kreeg ik van de kunsttransporteur de bevestiging dat het schilderij veilig en wel in het vliegtuig op weg was naar Nederland.

Sir Lawrence Alma-Tadema, De rozen van Heliogabalus (detail), 1888, Colección Pérez Simón, Mexico © Arturo Piera

Waar kijk je het meest naar uit in deze tentoonstelling?

Tadema meets Hollywood: We laten in de tentoonstelling zien dat Tadema een kunstenaar was die beelden maakte met een enorme impact. Iedereen kent zijn werk, bijvoorbeeld omdat het een inspiratiebron was voor films over de oudheid. De confrontatie tussen Tadema’s ‘oerbeelden’ en de vertaling daarvan in filmbeelden is niet eerder te zien geweest.

Als je een karakter in een Tadema schilderij zou zijn, wie of wat zou je zijn?

De rijke Romein die in zijn eigen huis beelden koopt van een handelaar, in A Roman Lover of Art. En wat voor huis! Sfeervolle binnenplaats, het geklater van een fontein. Het huis staat vol met kunst, maar er kan nog wel wat bij. Zo te zien heb ik al drie beeldjes gekocht. Ze staan achter mij op tafel. Het kan niet op. Dit moet Pompeiï zijn. Wel hoop ik dan dat ik zelf tijdens de vulkaanuitbarsting toevallig net even ergens anders ben.

gladiator