coole kidsnacht

vrijdag 14 oktober
een feest voor jong en oud
coole kidsnacht

coole kidsnacht 2022

14 oktober: middeleeuwse avonturen in de avonduren

Tijdens de Coole Kidsnacht 2022 verandert het museum in een feestelijk festivalterrein voor de hele familie. Kruistochtvaarders, vrije Friezen, troubadours, jonkvrouwen, pestlijders of de beruchte Grutte Pier: ze komen allemaal tot leven! Met een uitgebreid activiteitenprogramma wordt het museum een spannende belevenis voor jong en oud. Ga op zoek naar de middeleeuwse figuren in de tentoonstelling met een tijdens eenmiddeleeuwse vossenjacht. Maak fabeldieren in een middeleeuwse workshop. In kindercafé De Doorzakkertjes sluiten we de avond feestelijk af met een slaapliedjes-concert. Deze avond is extra leuk voor families met kinderen van acht t/m twaalf jaar.

Datum: vrijdag 14 oktober
Tijd: 17.00 - 22.00u
Prijs: reguliere entreeprijzen
Aanmelden kan via de ticketpagina

Tijdens de Coole Kidsnacht worden foto's gemaakt. Wil je niet op de foto? Geef dat gerust aan bij de fotograaf.

Coole Kidsnacht 2022

In het kader van de Coole Kidsnacht, een initiatief van Museumfederatie Fryslân, organiseert het Fries Museum op 14 oktober een feestelijk avondprogramma voor jong en oud. Waan jezelf tussen de middeleeuwse figuren in de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur. Ontwerp een eigen fabeldier in een middeleeuwse workshop. Of geniet van een extra lekker – maar ongezond – diner en een slaapliedjes concert in kindercafé De Doorzakkertjes.

middeleeuwse vossenjacht

Tijdens Coole Kidsnacht gaan kinderen in een spannende vossenjacht in teams op zoek naar verschillende middeleeuwse figuren uit de tentoonstelling Vrijheid, Vetes, Vagevuur. Samen maken ze kennis met onder andere nonnen, pestlijders en vrije Friezen uit Tota Frisia, waaronder de bekende en beruchte Grutte Pier. Het team dat de meeste vossen vindt wint de vossenjacht.

maak een fabeldier

Mythen, sagen, legenden, sprookjes en verhalen staan in de middeleeuwen vol met fabeldieren. Het zijn zelfverzonnen mythische monsters, vaak met eigenschappen van verschillende dieren en mensen. Sommige fabeldieren kunnen bijvoorbeeld praten. Ook nu nog spreken de dieren uit het rijk der fabelen tot de verbeelding.

Tijdens deze creatieve workshop ga je zelf aan de slag met het ontwerpen en verven van middeleeuwse fabeldieren op het raam van het museum. We bestuderen de mythische wezens maar ook de authentieke kleuren.

Coole Kidsnacht 2022

Wij willen graag dat iedereen die het wil, ongeacht je persoonlijke situatie, mee kan doen met onze activiteiten. Heb je bijvoorbeeld behoefte aan een gereduceerd tickettarief of ben je benieuwd of een activiteit ook aansluit bij je zorgbehoefte? Neem dan contact met ons op via activiteiten@friesmuseum.nl

Ben je doof of slechthorend? Wij schakelen graag een NGT-tolk voor je in.
Mail dan uiterlijk twee weken voor de start van het programma naar activiteiten@friesmuseum.nl